White Kuip

De badkuip” is nog niet af en daarom betrad ik de oude ingang van het Stedelijk aan de Paulus Potter Straat weer eens. Niet zonder nostalgie natuurlijk.  Ik was hier voor de ochtendrondgang door de gerestaureerde ruimtes dat het Stedelijk gisteren organiseerde.  Immers vanaf 28 augustus begint ‘The Temporary Stedelijk’ met een serie tentoonstellingen alvorens de deuren weer te sluiten voor de echte opening tweede helft volgend jaar.

Ik realiseerde me dat het alweer 7 jaar geleden was dat ik voor het laatst de trap naar boven had genomen, en dit gemist had zo ondervond ik. Een tijd dacht ik ook dat het Post Stedelijk eigenlijk veel betere ruimtes had maar niets is minder waar. Het Stedelijk blijft een tempel en ik kan niet wachten tot het weer ‘toont’.

Architect Mels Crouwel gaat ons voor door de gerenoveerde hogere ruimtes van zijn visie op Sandberg binnen de 19de eeuwse karakteristieken van dit museumgebouw volgepropt met de nieuwste onzichtbare snufjes.

Museumzalen veranderen niet snel. De White Cube wordt nog altijd streng nagestreefd, en zo zal dit ook gebeuren in de nieuwe aanbouw. Misschien moeten we de naam wel veranderen in Witte Kuip, dat is wel zo aardig voor de Engelse bezoeker.

1 reactie

Opgeslagen onder architectuur, Opening!!!

Een Reactie op “White Kuip

  1. Pingback: Endless Lowlands » Blog Archive » Een tour door een leeg Stedelijk

Geef een reactie

