What keeps mankind alive? www.iksv.org
Een goede vraag als je de Istanbul Biennale hebt bezocht. In ons land is deze vraag makkelijk beantwoord; De verzorgingsstaat en gelijke rechten ed. De kunstenaars op de I.B. zijn er niet gerust op. Veel kunst gaat over het hier en nu. Hun politieke situatie en dreigende identiteitsverlies maakt de expositie ruw documentair getint. Vele kunstenaars hebben hun nationale archieven bezocht en hun bevindingen aan ons tentoongesteld. Na drie keer met oeh en aah klanken de lappen tekst doorgelezen te hebben, lukte mij bij het vierde t/m vierentwintigste archiefkunstwerk niet meer goed om de volledige compassie te tonen. Misschien is dat juist wel de bedoeling. Om de Westerling met zn neus op dit vreemde paradigma te drukken. Zeina Maasri heeft politieke posters uit Libanon in een chronologische volgorde, per politieke partij aan de muur gehangen. Op de poster zie je in een oogopslag wat de partijen voor ogen hebben, kill Israel, Kill een andere partij, of zoals partij Amal (hoop) op zoek gaat naar Amal. Onder de jaartallen staat een beschrijving van politieke zaken die dat jaar hebben plaats gevonden, vaak aangekondigd op de poster. Dan zijn de Nederlandse verkiezingsposters abstract monochroom te noemen. Aan het einde van de expo in Antrepo3 (naast het moderne kunst muzesi) ligt een sneetje stokbrood op een sokkel, het werk is van Hans-Peter Feldmann. Alleen de korst is over. In de catalogus staat hierover: “bread (2008) consists of a slice of bread, the middle of which has been eaten, so that the remaining crust frames the absence and emptiness…the bread is shown as a sculpture…this small, modest work possesses true monumentality.” Blz 117 Guide What keeps mankind alive?
Hrair Sarkissian Execution Squares, Shahab Fotouhi Study for nuclear bomb shelter
Lidia Blinova Hand Ornament, Danica Dakić Isola Bella
Etcétera… Errorist Kabaret
Zeina Maasri Signs of Conflict: Political Posters of Lebanon’s Civil War 1975 – 90, Vangelis Vlahos Grey Zones
Oraib Toukan The Equity is in the Circle, KP Brehmer Soul and Feelings of a Worker
Canan Şenol Fountain, Nevin Aladağ City Language
Lado Darakhvelidze Ideal Media
Michel Journiac Homage to Freud
Pingback: The Errorist Kabaret « ERRORIST KABARET