11e Istanbul Biennale

What keeps mankind alive? www.iksv.org

Antrepo3

Een goede vraag als je de Istanbul Biennale hebt bezocht. In ons land is deze vraag makkelijk beantwoord; De verzorgingsstaat en gelijke rechten ed. De kunstenaars op de I.B. zijn er niet gerust op. Veel kunst gaat over het hier en nu. Hun politieke situatie en dreigende identiteitsverlies maakt de expositie ruw documentair getint. Vele kunstenaars hebben hun nationale archieven bezocht en hun bevindingen aan ons tentoongesteld.  Na drie keer met oeh en aah klanken de lappen tekst doorgelezen te hebben, lukte mij bij het vierde t/m vierentwintigste archiefkunstwerk niet meer goed om de volledige compassie te tonen. Misschien is dat juist wel de bedoeling. Om de Westerling met zn neus op dit vreemde paradigma te drukken. Zeina Maasri heeft politieke posters uit Libanon in een chronologische volgorde, per politieke partij aan de muur gehangen. Op de poster zie je in een oogopslag wat de partijen voor ogen hebben, kill Israel, Kill een andere partij, of zoals partij Amal (hoop) op zoek gaat naar Amal. Onder de jaartallen staat een beschrijving van politieke zaken die dat jaar hebben plaats gevonden, vaak aangekondigd op de poster. Dan zijn de Nederlandse verkiezingsposters abstract monochroom te noemen. Aan het einde van de expo in Antrepo3 (naast het moderne kunst muzesi) ligt een sneetje stokbrood op een sokkel, het werk is van Hans-Peter Feldmann. Alleen de korst is over. In de catalogus staat hierover: “bread (2008) consists of a slice of bread, the middle of which has been eaten, so that the remaining crust frames the absence and emptiness…the bread is shown as a sculpture…this small, modest work possesses true monumentality.” Blz 117 Guide What keeps mankind alive?

Hrair_Sarkissian_Execution_Squares Shahab_Fotouhi_Study_for_nuclear_bomb_shelter

Hrair Sarkissian Execution Squares, Shahab Fotouhi Study for nuclear bomb shelter

Lidia_Blinova_hand_ornament1 Isola_Bella

Lidia Blinova Hand Ornament, Danica Dakić Isola Bella

Etcetera_Errorist_Kabaret0 Etcetera_Errorist_Kabaret1

Etcétera… Errorist Kabaret

Zeina_Maasri_signs_of_conflict Vangelis_Vlahos_grey_Zones

Zeina Maasri Signs of Conflict: Political Posters of Lebanon’s Civil War 1975 – 90, Vangelis Vlahos Grey Zones

Oraib_Toukan_the_Equity KP_Brehmer_Soul_and_Feelings

Oraib Toukan The Equity is in the Circle, KP Brehmer Soul and Feelings of a Worker

Museum_of_American_Art_Istanbul3 Museum_of_American_Art_Istanbul1

Museum of American Art

Canan_Senol_Fountain Nevin_Aladag_City_Language

Canan Şenol Fountain, Nevin Aladağ City Language

Lado_Darakhvelidze_Ideal_Medya

Lado Darakhvelidze Ideal Media

Michel_Journiac_Homage_to_Freud

Michel Journiac Homage to Freud

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Expositie

Een Reactie op “11e Istanbul Biennale

  1. Pingback: The Errorist Kabaret « ERRORIST KABARET

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s